Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi, ilk 3 sezonu 2010-2013 yılları arasında, 4. sezonu 2019 yılında yayımlanmış TV ve internet dizisidir. Emrah Serbes’in Her Temas İz Bırakır romanından esinlenerek oluşturulmuş bu dizi, ilk bölümlerde beğenilmemiş ancak daha sonralarda beklenilmeyen bir popülarite kazanmıştır. Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi’nden sonra Emrah Serbes’in diğer bir romanı olan Çekiç ve Gül; 2022 yılında, neredeyse aynı karakterlerle ve Devrim Yalçın yönetmenliğinde Çekiç ve Gül: Bir Behzat Ç. Hikayesi adıyla dizi formatına uyarlanmıştır.
Dizinin başkarakteri Behzat, cinayet büroda görevini yapan bir başkomiserdir. Dik kafalı, inatçı, dobra, sinirli, kaba, açık sözlü ve alkolik olması sebebiyle ekip arkadaşları ve ailesi dışında pek sevilmeyen bir karakterdir. Çoğu zaman kendi doğrularını yapmakta ısrarcı olduğu için ceza alır ve terfi edemez bu yüzden de hep başkomiserlikte kalır. Ancak kısa bir süre içerisinde ekibiyle birlikte çözdükleri cinayetler sonucu tüm Ankara emniyeti onu tanır ve emniyet müdürlerinin güvenini kazanır. Cinayet çözme konusunda epey başarılı olduğu için de dizide polisliğini kullanarak ezdiği kurallar, üstleri tarafından göz ardı edilmektedir. Behzat’ın eski karısıyla aralarındaki sorunlar kızıyla da arasını açar. Kızı dizinin ilk bölümünde intihar eder ve bu Behzat’ı derinden etkiler. Çünkü kızının kendisi yüzünden intihar ettiğini düşünür. Akıl hastanesine kaldırılan Behzat hastaneden çıkmasına rağmen çok uzun süre kendisini toparlayamaz ve bunun ardı sıra sıkça halüsinasyonlar görmeye devam eder. Dizinin son sezonunda dahi psikolojik sorunları eksilmez ve sevdiklerini de kaybederek travma üstüne travmalar yaşar. Aynı zamanda Behzat dizide farklı kadınlarla birlikte olmuştur. Bu kadınlardan biri diğer kızının annesi Mine, biri eski karısı Ceyda, pavyonda çalışan ara sıra takıldığı Gönül, biri çok önceden tanıdığı Bahar ve diğeri de savcı Esra’dır. Hepsinin de onun hayatında farklı noktalara etki ettiği görülebilmektedir. Dizinin ilerleyen bölümlerinde Ercüment Çözer adlı bir seri katil ve yandaşı Memduh Başgan ortaya çıkar. Ercüment sosyopat ve obsesif halleriyle ön plana çıkar. Memduh karakteri ise daha politik bir anlam ifade eder: Yönetim ve organizasyon olarak devleti kopyalayan yapıları temsil eder. Buna paralel devlet yapılanması denir. Yakın Türkiye tarihinde izlerine rastlanılan bir durum olduğu için izleyicilerin verilen mesajı alımlaması kolaylaşmaktadır. Behzat’ın yanı sıra ekip arkadaşları Hayalet, Akbaba ve Harun da son derece bitik haldedirler. Özellikle aşk hayatları oldukça dram doludur. Dizideki bu dört adamın dördü de birbirinden mutsuzdur.
Peki dizi neden bu kadar izlendi? Bunun birkaç sebebi vardır: İlki izleyicilerin dizideki karakterlerde kendilerinden parça bulmasıdır. Bu dört mutsuz adamın başından geçen olaylar abartıyla birlikte kurgulanmış olmasına rağmen gerçek hissiyatlar barındırır. İzleyici izlediklerinin kurgu olduğunu bilir ama gerçeklikten tamamen bir kopukluk söz konusu olmadığı için samimiyetini kaybetmez. Karakterlerin ikonik ve karakteristik sözleri ve tavırları da zamanla insanların zihinlerinde yer edinmiştir. Aynı şekilde dizideki karakterlere bakıldığında Anadolu insanı denilen şey görülebiliyor. Bu da izleyicilerin hoşuna giden bir detay olsa gerek.
Dizideki karakterlerin gerçeklikten kopuk olmadığı gibi olaylarda da aynı işleyişe rastlanılmaktadır. Dizinin sevilmesinin diğer bir sebebi de budur. Dönemin toplumuna, sosyodemografik yapısına ve siyasi olaylara ithafta bulunan dizide: paralel devlet yapılanmasına, sağ-sol çatışmalarına, derin devlet işlerine, ayrımcılığa ve mevcut yönetime karşı eleştirilere çokça yer verilmiştir.
Dizinin sevilmesinin bir başka sebebi de konusunun ve işleyişinin başarılı olmasıdır. Polisiye, dram, aksiyon ve komedi bir arada… Başkarakterlerin dobra tutumları, küfürleri, meyhane ve pavyon kültürüyle birlikte harmanlanan dizide; polislerin, polislikle tam olarak uyuşmamasına rağmen insanlarda kötü bir imaj bırakmadıkları aşikardır. Dizide; her bölümde farklı cinayetlerin işlenmesiyle birlikte izleyicileri aksiyonla televizyona bağlayan, komediyle güldüren, yeri geldiğinde de dramla üzen bir yapı mevcuttur.
KAYNAKÇA
https://tr.wikipedia.org/wiki/Behzat_Ç._Bir_Ankara_Polisiyesi